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Session TC3 - Problèmes de routage et d'ordonnancement intégrés / Integrated Scheduling and Routing Problems

Day Tuesday, May 8, 2007
Room Gérard Parizeau
Chair Louis-Martin Rousseau

Presentations

03h30 PM-
03h55 PM
Une approche basée sur la génération de colonnes pour le problème de tournées de véhicules avec fenêtres de temps et réutilisation de véhicules.
  Nabila Azi, Université de Montréal
Michel Gendreau, Université de Montréal, Centre de recherche sur les transports, C.P. 6128, Succ. Centre-ville, Montréal, Québec, Canada, H3C 3J7
Jean-Yves Potvin, Université de Montréal, CRT et Informatique et recherche opérationnelle, C.P. 6128, Succ. Centre-ville, Montréal, Québec, Canada, H3C 3J7

Le problème de tournées de véhicules avec fenêtres de temps et réutilisation de véhicules est une variante du problème de tournées de véhicules où un même véhicule peut effectuer plusieurs tournées durant l'horizon de planification dû à des restrictions sur la durée d'une tournée (par exemple, lorsque des produits périssables sont transportés). Chaque client a un profit et l'objectif est de sélectionner les clients selon leur profitabilité moins les coûts de transport. Nous proposons une approche basée sur la génération de colonnes imbriquée dans un processus de Branch-and-Price. Le problème maître est une variante du problème d'empaquetage (set-packing), et le sous-problème est le plus court chemin élémentaire avec des contraintes de ressources.


03h55 PM-
04h20 PM
Solving a Log-Truck Scheduling Problem with Constraint Programming
  Nizar El Hachemi, École Polytechnique de Montréal, Mathématiques et génie industriel, C.P. 6079, Succ. Centre-ville, Montréal, Québec, Canada, H3C 3A7
Michel Gendreau, Université de Montréal, Centre de recherche sur les transports, C.P. 6128, Succ. Centre-ville, Montréal, Québec, Canada, H3C 3J7
Louis-Martin Rousseau, Université de Montréal, CRT, C.P. 6128, Succ. Centre-ville, Montréal, Québec, Canada, H3C 3J7

This presentation proposes a solution method based on constraint programming and mathematical programming for a log-truck scheduling problem. The problem consists of scheduling the transportation of logs between forest areas and woodmills, as well as routing the fleet of vehicles to satisfy these transportation requests. The objective is either to minimize the makespan for a set of requests or to minimize the total distance of deadhead trips. We propose a constraint programming model to address the combined scheduling and routing problem and an integer programming model to deal with the optimization of deadheads.


04h20 PM-
04h45 PM
Dispatching and Conflict-Free Routing of Autoguided Vehicles AGVs in a Flexible Manufacturing System: A Heuristic Approach.
  Amira Dems, École Polytechnique de Montréal, CRT, Mathématiques et génie industriel, Montréal, Québec, Canada
Jean-Yves Potvin, Université de Montréal, CRT et Informatique et recherche opérationnelle, C.P. 6128, Succ. Centre-ville, Montréal, Québec, Canada, H3C 3J7
Louis-Martin Rousseau, Université de Montréal, CRT, C.P. 6128, Succ. Centre-ville, Montréal, Québec, Canada, H3C 3J7

A heuristic approach to solve the combinatorial problem of integrated dispatching and conflict-free routing of Autoguided Vehicles AGVs in a Flexible Manufacturing System FMS will be proposed. First, we describe the heuristic designed to solve the scheduling part. After, we outline a technique for solving the conflicts encountered during routing.


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